top of page
מנהיגות מקומית_רחב.png

יחסי יהודים-ערבים בזמן הסלמה או מלחמה

מרכז אקורד עוסק בהיבטים הפסיכו-חברתיים של יחסים בין קבוצות באופן שוטף. בתקופות של הסלמה בטחונית, ובוודאי בעתות מלחמה, הרגשות מתעצמים, העמדות מקצינות, ונדרשים כלים מיוחדים כדי להבין ולהתמודד עם המתרחש בזירה הבין-קבוצתית. הדברים נכונים במיוחד באותן זירות שבהן מתקיים מפגש יומיומי בין הקבוצות - כמו מקומות עבודה, מוסדות השכלה גבוהה ורשויות מעורבות - או שבהם נדרש שיח על המתרחש - כמו מערכת החינוך.

מנהיגות מקומית_רחב.png

מחקרים

מאז אירועי ההסלמה של יולי 2021, מרכז אקורד סוקר לעומק מגמות ביחסים בין יהודים וערבים בישראל.

מחקר אורך זה נועד לבדוק את היחסים בין יהודים וערבים בישראל אלה כלפי אלה, לרבות התפיסות, העמדות והרגשות שלהם, כתגובה לאירועים פוליטיים וחברתיים. באופן ספציפי הדגימה הנוכחית נועדה לזהות מגמות בשינוי היחסים בין הקבוצות לפני מלחמת חרבות ברזל, במהלכה ואחריה בבוא העת. ממצאי המחקר הנוכחי מתבססים על מדגמים של האוכלוסיות מאז יולי 2021 ועד מרץ 2024.

כדי לצפות בממצאי המחקר, אנא מלאו את פרטיכם בקישור הבא:

מחקר: מגמות ביחסי יהודים וערבים בישראל בעקבות מלחמת חרבות ברזל
 

מדריכים וכלי עזר

חינוך בצל הסלמה ומלחמה

נוכח המציאות הקשה עולות שאלות מורכבות וחשובות ביחס להתנהלותנו כנשות ואנשי חינוך במרחב המקצועי ובכיתות הלימוד. המדריך לעתות משבר של מחלקת חינוך נועד לסייע לצוותי החינוך להתמודד עם המצב הנפיץ במוסדות הלימוד, ולהצליח לנהל שיח מורכב ובונה בכיתות באופן המותאם לתחושות ולתגובות השונות של התלמידים והתלמידות. עבור המחנכות בגיל הרך, צוות משחקים לעתיד באקורד מציע סכמה קצרה ובהירה לתיווך המצב לילדים ולילדות עם בובות הפרסונה ולצדה סיפורונים בוני חוסן נפשי לשיח בגיל הרך

בנוסף, הקמנו אתר חדש שמאגד ומנגיש סיפורי מקרה המבטאים סולידריות ועזרה הדדית בין חברי קבוצות חברתיות שונות בישראל בתקופת המלחמה. המאגר נועד לסייע להביא למרחבים חינוכיים וציבוריים דוגמאות וסיפורי מקרה שיסייעו למתן רגשות קשים או עמדות פוגעניות ולהפיח מעט תקווה בקרב תלמידים ותלמידות בימים סוערים אלה.

לכל הכלים המתעדכנים של מחלקת חינוך בזמן מלחמה מוזמנים לדף המיוחד שפתחנו 

אנחנו מעניקים ייעוץ לצוותים חינוכיים ללא תשלום 
לכל התלבטות או שאלה מוזמנים לפנות אלינו במייל

עידו אורן - ראש מחלקת חינוך

ענת יונה - מנהלת תחום פיתוח מקצועי והכשרת מורים

תעסוקה בצוותים מגוונים בזמן מלחמה והסלמה

המלחמה שפרצה פוגשת את החברה הישראלית בכל זירות החיים, ועלולה לפגוע אנושות במרקם היחסים שהלכו ונבנו בעיתות השגרה, במיוחד במרחבי התעסוקה המשותפים בהם עובדות ועובדים יהודים וערבים. למנהיגות הארגונים תפקיד מפתח בתקופת מלחמה, ניהול נכון את המפגש במקום העבודה, יכול להפוך אותו עבור העובדים כמקום בטוח, כעוגן של יציבות וכמפלט מהחשיפה האינטנסיבית לתכנים ברשת שרבים מהם מסיתים. העובדות והעובדים זקוקים להתייחסות הניהולית למצב. במדריכים שפיתחנו תוכלו למצוא ידע וכלים שעוזרים לנהל את הצוותים בתקופה קשה זו- להבין מה קורה בארגונים שלנו ולמה? כיצד רצוי לפעול ומה כדאי להגיד, וגם ממה רצוי להמנע. כמו כן, תמצאו כלים להגדרה של גבולות לשיח בארגון- מה נורמטיבי ומה לא.

מעסיקות ומעסיקים, ראשי צוותים וממוני גיוון
מוזמנים ליצור איתנו קשר לייעוץ ושאלות ללא תשלום

עינת לוי - ראש מחלקת תעסוקה באקורד

יחסים בין קבוצות באקדמיה בזמן מתוח ובמלחמה

מדריך  לאקדמיה:  כלים להתמודדות עם  אתגרים  בזמנים מתוחים

המדריך נועד לסייע למוסדות אקדמיים להתמודד עם מצב של מתיחות ועימותים במערכת היחסים בין הקבוצות השונות בכיתות, במשרדי הקמפוס, בשערים ובמרחבים המשותפים בקמפוס. הוא מציע כלים יישומיים והמלצות להנהלה, לסגל האקדמי ולסגל המנהלי, המסייעים בהתמודדות עם הסערות בין הקבוצות שעלולה להביא איתה תחילת השנה האקדמית. בין היתר, מציע המדריך  כלים לניהול שיח מתוח בכיתות ובצוותים וכלים לניהול האחריות והמחויבות הנדרשת מסגלים והנהלות לתחושת היציבות והביטחון של כל באות ובאי הקמפוס בזמנים של מתח ואלימות.
 

אקדמיה בעין הסערה: המלצות להתמודדות עם השיח ברשתות

המדריך, המבוסס על תובנות מהפסיכולוגיה החברתית, כולל המלצות יישומיות הנוגעות להגדרת גבולות השיח והנכחתם, ניסוח מדיניות משמעת ברורה, ניהול ועדות משמעת ופרסום ההליך. ההתמודדות המוסדית עם תלונות על התבטאויות ברשתות היא אתגר ארגוני, מוסרי וחברתי מורכב הנוגע בעקרונות דמוקרטיים ואקדמיים כגון חופש הביטוי וגבולותיו והזכות להליך הוגן, שקוף ושוויוני.

 סגל אקדמי ומנהלי, מרצות ומרצים
אנחנו כאן לכל שאלה, התלבטות, או ייעוץ

שרית לארי - ראש מחלקת אקדמיה באקורד

מנהיגותערים.png

מדריך למנהיגות מקומית בערים מעורבות

ערים המאופיינות בגיוון חברתי רב עלולות להפוך במהירות לזירה מרכזית של קונפליקט ומתח בין האוכלוסיות, להפר את שגרת חייהם של תושבי העיר ושל המבקרים בה ולפגוע בחוסן הקהילתי והעירוני. מדריך זה מיועד למנהיגות מקומית והרשותית בערים המעורבות שלהן תפקיד חיוני ורב-חשיבות בצמצום הנזק למערכות היחסים בין יהודים וערבים ובמניעת ההידרדרות לאלימות. המדריך מבוסס על ידע מחקרי ומדעי בפסיכולוגיה של יחסים בין קבוצות בעת קונפליקט ומתח, ומציע כלים ומסרים אפקטיביים להרגעת הרוחות וחיזוק החוסן הישובי.

יעל אילן - ראש מחלקת יעוץ פסיכו-חברתי

 מוזמנות ומוזמנים ליצור איתנו קשר נשמח לסייע בפגישות ייעוץ ללא תשלום למנהיגות מקומית

מודל מפורט והמלצות 
התמודדות עם יחסי יהודים וערבים בעתות הסלמה ולאחריהן

בעתות הסלמה במצב הביטחון, ארגונים, מוסדות ורשויות נאלצים להתמודד עם קונפליקטים ומתחים קשים בין האוכלוסייה היהודית לבין האוכלוסייה הערבית, לעיתים ללא הכנה מוקדמת וללא כלים אפקטיביים, עקב חדירת המציאות הפוליטית והחברתית אל תוך המרחבים שהן חולקות. עקב כך יצרנו מדריך להתערבות והמלצות קונקרטיות להתמודדות עם אירועי הסלמה על רקע לאומי במרחבים המשותפים לציבור הערבי והיהודי בישראל, וזאת בהתבסס על ידע פסיכולוגי-חברתי.

המדריך מתבסס על מודל הההסלמה - המתאר את התשתית הפסיכולוגית של האופן שבו בני אדם חווים מתח בתקופת הסלמה עקב קונפליקט בין קבוצות. העקרון המארגן של המודל הוא שההסלמה במציאות שמחוץ למקום העבודה או מוסדות חינוך, מייצרת מתח משמעותי בקרב עובדים ועובדות, מורים ומורות, תלמידים ותלמידות. מתח זה מאלץ אותם להתמודד באופן פעיל עם תחושות קיימות בנוגע לסכסוך ולגבי קבוצת החוץ שלהם.

 

מוזמנות ומוזמנים לקרוא את המדריך הכללי - עם כלים והמלצות להתמודדות באירועי הסלמה ומתח.  

bottom of page